
MBA in
Master i Resilience in Education
Stefan cel Mare University of Suceava

Nøgleinformation
Campus placering
Suceava, Rumænien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Introduktion
Erasmus Mundus Joint Master in Resilience in Educational Contexts - EMJM FLOURISH er et 2 års fuldtids innovativt masterprogram, der har til formål at opbygge kapaciteten hos undervisere og praktikere i at skabe modstandsdygtighedsfremmende kontekster, som udstyrer børn og unge med de nødvendige ressourcer og kompetencer til effektivt at håndtere udfordringerne i deres uddannelse og udvikling.
Det tilbydes af University of Malta (ledende partner), University of Crete, Grækenland, University of Lissabon, Portugal og Stefan Cel Mare University, Suceava, Rumænien og støttet af fem andre associerede partnere, Dalhousie University, Canada, Rijeka Universitet, Kroatien, University of Pretoria, Sydafrika, Orebro Universitet, Sverige, University of Sao Paolo, Brasilien, og European School Psychology Training Centre. Kursusdeltagere laver 4 mobiliteter på mindst 3 af de gradsbevisende universiteter.
Galleri
Læreplan
I løbet af kandidatuddannelsen får de studerende mulighed for at studere følgende fag og vil kunne tilegne sig følgende viden og forståelse:
Semester 1. Afdelingstilbudsenhed: Center for Resiliens & Socio-Emotionel Sundhed
- Resiliens i menneskelig udvikling - Denne studieenhed fungerer som en introduktion til hele kandidatuddannelsen og har til formål at introducere rammerne for sundhedsfremme og forebyggelse; definere arten af modstandskraft; beskrive de forskellige teorier og modeller for resiliens; identificere risiko og beskyttelsesfaktorer på tværs af forskellige systemer; og diskutere resiliensundervisningens relevans for børn og unges samlede udvikling og vækst.
Viden og forståelse: - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Forstå de vigtigste principper og principper i den videnskabelige ramme for sundhedsfremme og forebyggelse og dens anvendelse på børns og unges mentale sundhed og velvære
- Definer modstandskraft og spor dens udvikling fra forestillingen om usårbarhed til
individ-kontekst transaktionsperspektiv - Kritisk undersøge forskellige tilgange til resiliens såsom hjem, samfund, arbejdsplads, sundhed og socioøkonomisk udvikling, undersøge og evaluere de vigtigste teorier og modeller for resiliens
- Identificere risikoen og beskyttende faktorer for børn og unge fra ugunstige omstændigheder, herunder traumer, fattigdom, etniske minoriteter og tvungen migration
- Kompetence og pædagogik i resiliensundervisning - Denne studieenhed vil give kursisterne mulighed for kritisk at overveje de specifikke holdninger og færdigheder, der skal dyrkes hos børn og unge i og uden for klasseværelset samt den relevante pædagogiske tilgang til sådanne holdninger og færdigheder. skal erhverves. Resiliens kan ikke undervises didaktisk som blot endnu et vidensdomæne
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Sammenlign og kontrast forskellene mellem didaktiske og erfaringsbaserede tilgange i undervisning og læring i relation til resiliensundervisning
- Beskriv og analyser brugen af SAFE-tilgangen i socio-emotionel undervisning og læring
- Sammenlign og kontrast de forskellige vurderingsmetoder, der kræves til vurdering af viden, holdning og færdighedskompetencer med reference til robusthed
- Beskriv kritisk de færdigheder, der udgør de forskellige kompetencer, herunder områderne: Relationer og kommunikation, Væksttankegang, Selvbestemmelse, Bygge på styrker og Forvandling af udfordringer til muligheder (håndtering af modgang, afvisning, familiekonflikt, tab, mobning, forandring og overgange).
- Planlægning, implementering og evaluering af resiliensprogrammer - Denne studieenhed introducerer grundlæggende viden og færdigheder til planlægning, implementering og evaluering af resiliensprogrammer og interventioner ved hjælp af en række forskellige strategier. Disse kompetencer vil styrke uddannelsesprofessionelles kapacitet til at implementere resiliensinterventioner med særlig vægt på implementeringskvalitet og overvågning af programmets effekter. Desuden vil de studerende udvikle færdigheder i, hvordan man udformer en program-/projektplan, der vil gøre et uddannelsessystems vedtagelse af et program mere gennemførligt og bæredygtigt.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Identificer de metoder, der anvendes i den generelle planlægningsmodel til at udvikle et forebyggelses-/resiliens-program
- Definer implementeringskvalitet og faktorer, der påvirker implementeringskvaliteten, herunder tilpasning og programintegritet
- Forklar vigtigheden af skolens forhold og lærernes modstandsdygtighed samt skolesamfundets parathed til forandring for at kunne implementere forebyggelses- og resiliensprogrammer.
- Forklar vigtigheden af evaluering i forebyggelse/resiliens og identificer brugen af forskellige typer af evaluering
- En systemisk og familiemæssig forståelse af modstandskraft - Denne enhed udsætter eleverne for forskellige teorier og modeller inden for familieterapi og systemisk praksis. Det understøtter læring ved at inkludere øvelsessessioner for at hjælpe eleverne med at sætte sig yderligere ind i systemiske færdigheder. Desuden giver denne enhed også eleverne mulighed for at reflektere over forskellige klientpopulationer/præsenterende vanskeligheder og brugen af systemiske færdigheder/teknikker som en form for intervention, især med tanke på børn og unge i skolerne. Desuden vil denne enhed også omfatte en systemisk forståelse af skolesystemet og andre multisystemiske sammenhænge, der indgår i det bredere socioøkologiske miljø.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Forstå teorien om systemisk praksis.
- Brug en systemisk teoretisk ramme, når du forstår kompleksiteten af at arbejde med forskellige familier og deres præsenterende vanskeligheder.
- Barrierer for læringsudvikling - Denne studieenhed vil give deltagerne mulighed for at uddybe deres forståelse af barrierer for læring, der opstår som følge af både børns handicap og sociale og instruktionsmæssige utilstrækkeligheder. Det vil omfatte overvejelser om teori og forskning om de udfordringer, der opstår som følge af forskellige former for funktionsnedsættelse og indlærings- og sociale og følelsesmæssige vanskeligheder, samt virkningen af sociale holdninger, strukturer og processer inden for den sociale model for handicap.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Demonstrere en dyb og bred forståelse af, hvordan forskellige former for funktionsnedsættelse kan blive en kilde til hindring for læring;
- Demonstrere en kritisk forståelse af de udfordringer og styrker, der kan opleves af børn og unge med sansehandicap;
- Demonstrere en kritisk forståelse af de udfordringer og styrker, der kan opleves af børn og unge med kommunikationsvanskeligheder og autismespektrumtilstande;
Semester 2. Afdelingstilbudsenhed: Kretas Universitet, Grækenland
- Kontekstuelle processer i forbedring af modstandsdygtighed: Klasseværelse og skoleklima - Denne enhed har til formål at behandle de mest relevante emner relateret til de kontekstuelle processer i forbedring af modstandsdygtighed i skolemiljøet og gøre kursisterne bekendt med:
- Kernekoncepter inden for inkluderende undervisning og strategier til fremme af succesfulde inkluderende rammer;
- Betydningen af kooperativ læring og hvordan man planlægger samarbejdsaktiviteter i klasseværelset;
- Betydningen af omsorgsfulde relationer i robusthedsprocessen og effektive strategier til at fremme omsorgsfulde relationer i klasseværelset;
- Vigtigste adfærdsforklaringsmodeller, funktionel adfærdsanalyse i klasseværelset og strategier til at fremme et positivt klasseklima;
- Vigtigheden af at identificere behovet for ekstra støtte i forhold til elevernes generelle og særlige behov.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Vurder betydningen af klasseværelset og skoleklimaet for at forbedre elevernes modstandsdygtighed, idet der henvises til den relevante litteratur om resiliensundervisning
- Identificer de sociale og intellektuelle resultater af kooperativ læring og gennemgå kritisk fordelene ved at bruge kooperative læringsstrategier i resiliensinterventioner
- Identificer de vigtigste adfærdsforklaringsmodeller og evaluer kritisk positiv adfærdsstyringsstrategier
- Drøft kritisk vigtigheden af at identificere behovet for ekstra støtte til nogle elever og sikre, at de bliver mødt og samtidig undgå stigmatisering
- Arbejde med forældre og professionelle om at styrke modstandskraften - hans studieenhed kan hjælpe praktikere til med succes at tage fat på udviklingen af samarbejde med forældre i resiliensundervisningen af deres børn. Det vil gøre det muligt for praktikere at engagere sig med forældre som nøglepartnere i planlægningen og implementeringen af resiliensprogrammer i skolen, hjemmet og andre relevante sammenhænge.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Gøre en kritisk redegørelse for litteraturen om forældre- og samfundsengagement i børns resiliensundervisning.
- Beskriv og analyser de forskellige måder, hvorpå lærere kan samarbejde med forældrenes mangfoldighed i resiliensundervisningen af deres børn.
- Beskriv måder, hvorpå samfundsengagement kan forbedre børns mulighed for robust vækst.
- Forskningsmetoder i resiliensuddannelse - Denne studieenhed har til formål at give kursister mulighed for at udvikle en kritisk forståelse af begreber og problemstillinger relateret til resiliensforskning og de relevante færdigheder til at evaluere og udføre sådan forskning. Det vil gøre det muligt for deltagerne at konstruere forskningsspørgsmål relateret til resiliensuddannelse og skelne dem, der kræver et kvantitativt, et kvalitativt eller et blandet metodedesign, at designe relevante undersøgelser ved hjælp af den passende metodologi og dataindsamlings- og analysestrategier, samtidig med at validitets- og generaliserbarhedsproblemer behandles, og efter etiske forskningsstandarder.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Demonstrere en forståelse af den praktikerbaserede undersøgelse, dens teoretiske ramme under resiliensuddannelsesforskning
- Skelne mellem forskningsspørgsmål, der kræver et kvantitativt eller kvalitativt eller blandet metodologisk design, mellem de forskellige måder, hvorpå validitet og generaliserbarhed sikres i kvantitativ og kvalitativ forskning
- Demonstrere evnen til at skelne mellem forskellige instrumenter, identificere de mest nyttige i forhold til variablerne
- Udvalgte emner i resiliens og anvendelser i individuelle uddannelsesbehov - Studieenheden har til formål at dække anvendelser af resiliensforskning i uddannelse med fokus på børn med særlige pædagogiske behov. Dets mål er at hjælpe undervisere med at bruge anvendt viden og strategier til opbygning af modstandsdygtighed med fokus på udsatte befolkningsgrupper såsom børn med særlige behov, herunder børn med handicap, migrantbørn. og børn med følelsesmæssige og adfærdsmæssige vanskeligheder.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Gennemgå kritisk relevant litteratur om sårbare børns modstandskraft og trivsel (f.eks. specialundervisningsbehov: handicap, migrant- og flygtningebørn, følelsesmæssige og adfærdsmæssige vanskeligheder)
- Forstå, hvordan høringsprocessen kan hjælpe lærere med at løse problematiske situationer i skolerne.
- Evaluer indholdsområder inden for emner som forældretræning og uddannelse og familieresiliens.
- Forebyggelsesprogrammer for udsatte førskole- og folkeskolebørn - Studieenheden har til formål at forbinde eksisterende litteratur om evidensbaserede indsatser til små børn med særlige undervisningsbehov i skole- og familiesammenhænge, så pædagoger kan bruge sådanne interventioner til at fremme børns trivsel og robusthed. Studieenhedens overordnede mål er at gøre det muligt for praktikere på skolen at designe, implementere og evaluere forebyggelsesprogrammer, der er skræddersyet til skolebørns behov, især små børn i de tidlige år og folkeskolen.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Identificer de nødvendige trin i udformningen af forebyggelsesprogrammer for små børn
- Forstå vigtigheden af implementeringsfasen i forebyggelsesprogrammer og identificere de praktiske strategier, der er nødvendige for at sikre programmets effektivitet for unge udsatte børn
- Kritisk gennemgang af nuværende forebyggelsesprogrammer for unge og sårbare børn, der forstår deres styrker og begrænsninger
Semester 3. Afdelingstilbudsenhed: Universitetet i Lissabon, Fakultet for Human Kinetik/ Stefan cel Mare University of Suceava , Det Pædagogiske Fakultet
- Styrkelse af modstandskraften hos pædagogiske fagfolk - Denne studieenhed har til formål at understøtte modstandsdygtigheden hos praktikere i uddannelsesmiljøer ved at hjælpe dem med at opnå effektive mestringsstrategier. Praktiserende modstandsdygtighed kunne være en psykologisk proces, der transformerer de sociale og kulturelle negative kontekster til muligheder for udvikling. Praktiserende modstandsdygtighed tjener også som en rollemodel for eleverne. Det har indflydelse på de affektive og tværgående kompetencer, på den akademiske viden, der kunne udvikle sig til transformativ viden.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Udvikle en dybere forståelse af måderne til at fremme praktiserende lægers modstandsdygtighed inden for den systemiske, økologiske resiliensramme
- Beskriv faktorer, der fremmer divergerende tænkning, kreativ proces og samarbejdsadfærd
- Identificer positivitets rolle i at fremme vækst og velvære
- Identificer den måde, teoretiske baggrunde kunne forme praktikerens rolleforståelse
- Observations- og praksisplads I og II - Denne studieenhed er derfor nødvendig for at forberede praktikere til at anvende modstandskompetencerne i konkrete sammenhænge med børn og unge. Det giver kursisterne mulighed for at engagere sig i både observation og anvendelse af de modstandsdygtighedskompetencer, der er omfattet af dette program.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Giv en kritisk redegørelse for de mest effektive strategier inden for resiliensundervisning i deres arbejdsmiljø.
- Gør kritisk rede for de faktorer i klasseværelset, skolen eller andre sammenhænge, der styrker børn og unges tilegnelse af robusthedskompetencer.
- Anerkende egne styrker og vanskeligheder med at facilitere robusthedsopbygning hos børn og unge
- Organisatoriske relationer og understøttende netværk i styrkelse af modstandsdygtighed - Denne enhed søger at give kursister en dybere forståelse af de processer, der er involveret i at fremme modstandskraft blandt pædagogiske fagfolk. Deltagerne får mulighed for at undersøge faglig stress og analysere stressfaktorer i det enkelte arbejdsliv og på det organisatoriske skoleklima. Det vil derefter diskutere, hvordan professionelt netværk kan bruges til at hjælpe praktikere med at håndtere stress og udvikle robusthed.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Anvende rammerne for fremme af modstandskraft til at forstå og fremme lærernes modstandskraft og velvære gennem organisatorisk klima;
- Identificer de vigtigste risici og løsninger gennem netværk for at fremme lærernes personlige og professionelle udvikling;
- Anvend robusthedsrammen til at identificere processer, der hjælper med at fremme lærernes robusthed og trivsel og til at blive mentorer for lærere.
- Identificer strategierne til at fremme modstandskraft for skoleledelse.
- Positiv psykologi i uddannelse - Denne studieenhed har til formål at give en dyb og kritisk forståelse af anvendelsen af positiv psykologi i uddannelse for at fremme en styrkebaseret tilgang i skolen, i modsætning til de tidligere underskudstilgange i uddannelse. Hovedmålet er at sætte lærere, omsorgspersoner, forældre og elever i stand til at søge efter styrkerne i deres elever og børn og bruge disse til at hjælpe dem med at overvinde deres sårbarheder.
Viden og forståelse - ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Definer de vigtigste aspekter af positiv psykologi
- Identificer principperne for positiv psykologi inden for forskellige livsdomæner
- Identificer brugen af den positive psykologi i undervisningsmiljøer
- Analysere og syntetisere de vigtigste teorier og modeller om velvære og modstandsdygtighed, der kommer fra positiv psykologi
Semester 4. Afdelingstilbudsenhed: Maltas Universitet, Kretas Universitet, Lissabon Universitet, Stefan cel Mare Universitetet Suceava
- Afhandling - Afhandlingen giver kursusdeltagere mulighed for at udføre praksisbaseret forskning (inkluderer dataindsamling og analyse) inden for et område relateret til modstandsdygtighed og trivsel hos børn og unge, der er dækket under kurset, og bidrage til viden om det undersøgte emne. . Det skal afsluttes i løbet af kursets tredje semester og afleveres som en afhandling på omkring 15.000-20.000 ord. De studerende skal også til en mundtlig prøve. Detaljerede retningslinjer for forslaget og færdiggørelsen af afhandlingen samt kriterier og procedurer for dens eksamination vil blive gjort tilgængelige på et afhandlingsvejledningsdokument offentliggjort i begyndelsen af kandidatuddannelsen.
Dræber – ved afslutningen af studieenheden vil den studerende være i stand til at:
- Identificere og kritisk analysere karakteren og betydningen af et originalt forskningsspørgsmål inden for deres faglige praksis.
- Lav en videnskabelig undersøgelse i modstandsdygtighed med passende gennemførelse af planlægnings-, dataindsamlings-, analyse- og opskrivningsstadierne.
- Demonstrere færdighed i at udføre en undersøgelse inden for et fagligt arbejdsområde, der er relevant for børn/unges robusthed og trivsel
- Demonstrere kritiske færdigheder i analyse af begrænsningerne ved eget og andres relaterede forskningsarbejde.
- Demonstrere kompetence i at analysere etiske spørgsmål, der er relevante for en bestemt undersøgelse og i at implementere de nødvendige etiske overvejelser og procedurer.
Dette er den første internationale, fælles mastergrad i modstandsdygtighed i uddannelsesmæssige sammenhænge ledet af et internationalt konsortium af højere uddannelsesinstitutioner, hvilket giver en unik mulighed for håbefulde ledere i at skabe modstandsdygtighedsfremmende uddannelsessammenhænge og -systemer.