
Master of Business Administration (MBA)
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Deltid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Feb 2026
STUDIEAFGIFTER
USD 9.150 / per year
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduktion
At opnå en MBA ses helt korrekt som et springbræt til ledende stillinger. Professionelle grader bygger på din erfaring og udvikler din virksomheds beslutningstagning. Du bliver udsat for de brede praksisperspektiver inden for discipliner, du måske aldrig har studeret før.
Hvad kan MBA gøre for dig?
Forståelse af driftsstrømmen for virksomheder i den private sektor, den offentlige sektor og tredje sektor er MBA-professionens område. Du kan forventes at præsidere over koordineringen af forretningens funktionaliteter, vejlede koordineringen af kapitaler og opnåelse af konkurrencedygtige forretningskompetencer, der muliggør differentieret strategisk positionering og markante markedspræstationer.
Men brug lidt tid på at tænke over, hvorfor en MBA kan være et berettigelseskrav til en ledende stilling. Kan det være, at arbejdsgivere ønsker at besætte ledende stillinger med etablerede medarbejdere med overlegne kompetencer? Og slår det dig ikke, at strengheden ved en professionel grad, med de dertil hørende dilemmaer af balance mellem arbejde, studie og privatliv, opbygger udholdenhed, diskretion og beslutsomhed? De egenskaber, der ønskes af en seniorleder med ansvar for at træffe hårde, evidensbaserede beslutninger.
Med andre ord er din MBA ikke en automatisk billet til storhed – den er et springbræt og et dynamisk fartøj. Det arbejde, du lægger i at udvikle netværk, udvikle diplomati og konflikthåndteringsevner, ved at jonglere med deadlines og personligheder, vil drive det fartøj til at nå dine karrieremål.
Tænk over, om du vil udvikle et professionelt netværk; at fastslå berettigelse til de lederstillinger, for hvilke en MBA-professionel grad er et søgt berettigelseskrav; om, hvorvidt du ønsker at udvikle en evidensbaseret beslutningsevne, hvilket gør din appel til arbejdsgiverne meget større. Nøgleinteressenter ønsker beslutningstagere, der kan lede undersøgelser og understøtte deres beslutninger med beviser.
Måske fortæller dine instinkter dig, at at starte dit eget forretningsimperium er vejen at gå! Det kan være - du kan være en usædvanlig innovativ tænker med en forståelse af markeder, og hvis det er tilfældet, er den bedste måde at teste din tankegang på at teste den i forhold til dit MBA-pensum. Læreplanen vil give dig mulighed for at udvikle din forretningsplan og formulere din finansieringsmodel med en øget forståelse af, hvordan du henvender dig til finansieringskilder.
Galleri
Læreplan
Du gennemfører otte moduler på dit første år og to moduler i første semester af dit andet år. Et af disse to moduler er udvalgt fra et begrænset udvalg: du kan læne dig ind i finansiel strategi med Investment and Portfolio Management, eller du kan vælge Innovation og Entrepreneurship. Bekymret over, at du aldrig har studeret finans før? Stop med at bekymre dig – du vil blive ført gennem det mønster, hvorved vi registrerer lønsomhed og nettoforretningsværdi i det første modul af dit første år, Finansiel rapportering og Analyse.
Finansiel rapportering og analyse
Dette modul har til formål at give de studerende viden og forståelse af regnskabsaflæggelsesformer, analyse og evaluering af regnskaber til beslutningstagning. Ved at spore de antropologiske rødder af forretningsvirksomhed, vil du blive introduceret til forretningskonflikter og de tilsvarende reguleringsmekanismer, der pålægges virksomheder for at begrænse interessenternes fordomme. Du lærer at differentiere indtægter, udgifter og rentabilitet samt egenkapital, passiver og aktiver. Dette giver dig mulighed for at foretage en grundig økonomisk analyse af en virksomheds finansielle rapporter til et niveau, der er tilstrækkeligt til at kunne kommentere på en meningsfuld måde om virksomhedens resultater over tid. Du vil også overveje drivkraften bag virksomhedens 'sociale præstations'-rapportering, argumentere for forholdet mellem virksomhedens sociale rapportering, interessenters stemning og dynamikken i de ikke-finansielle faktorer, der påvirker virksomhedens præstationer. Dette er for at give dig et mere holistisk syn på enhedens investeringsappel til aktionærerne.
Økonomi for ledelse
Evidensbaseret beslutningstagning på ledende niveauer af virksomhedsledelse kræver en forståelse af samspillet mellem skabelse og forbrug af rigdom og politik, politik og forretning. Økonomiske kræfter driver sociale systemer på forbruger- og virksomhedsniveau. Formålet med dette modul er at lære dig at bruge makroøkonomiske begreber og værktøjer til at måle en økonomis ydeevne, samtidig med at du lærer at bruge mikroøkonomiske begreber og værktøjer til at måle markedernes ydeevne. Udrustet på denne måde vil du være i stand til at bruge økonomiske koncepter og værktøjer til at forbedre beslutningstagning og forretningsenheders ydeevne og rentabilitet.
Kvalitativ og kvantitativ forskning
Indførelsen af informations- og kommunikationsteknologier og væksten i netværk og netværk inden for virksomheden, måske især, har ført til en eksplosiv vækst i mængden og indvikletheden af de forretningsdatapunkter, der er lagret i virksomhedens databaser. Øget praksis med virksomhedsdatamining, udtrækning af meningsfuld viden fra de store mængder data, der findes i disse virksomhedsdatabaser, betyder, at ledere skal være kompetente til at evaluere de mange variabler, der skal tages i betragtning i enhver forretningsbeslutning. Dette modul guider dig gennem at definere forretningsproblemer, konceptualisere forretningsløsninger og udtænke metoder til at indsamle, vurdere og evaluere data for at informere en forsvarlig konklusion og dermed en informeret forretningsbeslutning. I erhvervssammenhæng og her på Graduate School of Business and Leadership er den forskning, vi fremmer, den, der har en praktisk forretningsmæssig problemløsningsvægt.
Ledelse
Et spændingspunkt i virksomhedsledelse er ledelsens rolle i forhold til ledelsen. Tænkning hævder, at iværksætterånden hos stiftere, utvetydigt virksomhedsledere, må vige for den bureaukratiske praksis med administrativ ledelse, især i takt med at virksomheder vokser. Professionelle ledere, der er passende modige, indprenter en kultur for professionel ledelse – men i processen kan det lederskab, der drev virksomhedens vækst, blive tilsløret, og som Merson siger, bliver disse ellers veldrevne virksomheder "endnu en overstyret, underinspireret, midaldrende virksomhed på en glidesti til historien". Dette modul sætter dig på vej til at tænke kritisk om virksomhedsledelse - overvejer ledelsens rolle i at facilitere gruppeprocesser, såvel som en katalysator for organisatorisk læring og udvikling.
Strategisk Marketing
En forretningsstrategi kan ikke lykkes, medmindre den bliver eksekveret. En nøglekomponent i udførelse af forretningsstrategi er marketingstrategi. Når forretningsstrategien sætter den ønskede bane for virksomheden, specificerer marketingstrategien målene. Den forklarer, hvilke markeder der skal målrettes mod, hvilke produkter og tjenester der skal tilbydes, og hvordan man prissætter og promoverer dem for optimal markedsvækst og -andel. Strategisk markedsføring omsætter forretningsstrategiske mål til målrettede markedsandele. Vi coacher dig i de strategiske marketingmål om at tiltrække kundeemner og opbygge engagement med disse kundeemner. Engagerede kundeemner repræsenterer kundemuligheder – udvikling af markedsandele. Desuden sætter forseglingen af aftalen med kunder i gang effektkæder, og disse påvirkningskæder repræsenterer yderligere perspektiver.
Corporate Finance og beslutningstagning
Målet med modulet er at udvikle de nødvendige færdigheder til at evaluere en virksomheds store strategiske og investeringsbeslutninger fra et finansielt perspektiv, og hvordan ledere kan skabe værdi ved at beslutte optimale finansieringskilder, hvordan man investerer disse midler og effektiv styring af finansielle risici. Du ledes gennem en undersøgelse af de store økonomiske beslutninger, der træffes i organisationer: kapitalbudgettering, kapitalstruktur og driftskapitalstyring. Modulet undersøger også, fra et ledelsesmæssigt perspektiv, aspekter af præstationsmåling og ledelseskontrolsystemers design og brug, herunder de værktøjer, der bruges af revisorer og økonomichefer (omkostningsanalyse, risikoanalyse, budgettering og scorecards) og relevansen af disse værktøjer til beslutningstagning. Derudover er der fokus på fusioner og opkøb, den information, som økonomiske beslutninger formidler, og hvordan ledelsesmæssige incitamenter påvirker økonomiske beslutninger.
Human Capital Management
Vi begyndte først at tænke på menneskelige ressourcer som menneskelig kapital på baggrund af computerrevolutionen i 1950'erne og 1960'erne. Du kan tænke på dette som oprindelsen til vores forestillinger om vidensarbejdere! Forretningsprocesrevolutionen i 1990'erne, på baggrund af revolutionen forårsaget af globalt netværk, lagde fornyet vægt på forholdet mellem forretningsledere og professionelle ledere. De bedste job skulle altid gå til de bedste menneskelige kapitaludøvere! Dette modul guider dig i den moderne teori og praksis om menneskelige ressourceinformationssystemer og medarbejderlivscyklussporing sammen med HR-servicelevering og medarbejderinddragelse. Hertil tilføjer vi en moderne forståelse af talent management, der inkorporerer talenterhvervelse og optimeret workforce management. Det overordnede mål er at udstyre dig med en forståelse af den menneskelige kapitals rolle i forhold til en virksomheds konkurrencefordel og den bro, som ledelse af menneskelig kapital tjener mellem ledelse af talent og opnåelse af strategiske mål.
Avanceret strategi
Strategi repræsenterer en Pathway til varig konkurrencefordel. Din rolle i processen med at styre en virksomhed til storhed (eller væk fra randen af fiasko, hvis du specialiserer dig i forretningsomlægning) vil udvikle sig over tid. Med dette modul har vi til hensigt, at du bliver fortrolig med processen og værktøjerne til strategiformulering, og med de strategiske muligheder og valg, denne analyse afslører. Strategiudførelse er en funktion af ledelse såvel som strategiske planer – og udviklingen af din dynamiske kapacitet begynder i dette modul. Du vil undersøge mulighederne for strategiimplementering og lære at sætte spørgsmålstegn ved din egen bias og vildledende antagelser, såvel som dit teams. Du vil lære om strategisk arkitektur, og sidst, men ikke mindst, vil du blive bedt om at tænke på grænserne for dine strategibeslutninger som pålidelige vektorer for en global konkurrencekontekst præget af sorte svanebegivenheder.
Innovation og iværksætteri
Du skal vælge dette modul eller Investerings- og porteføljestyring. Hvis dette er det modul, du vælger, vil du blive fordybet i opfattelsen af, hvordan iværksætterinitiativer transformerer vores verden. Den transformerende rolle gør iværksætteri til et nyt ledelsesparadigme. Et paradigme, der tjener erhvervslivet generelt, og et, der godt kan tjene dine interesser, mens du navigerer i valget om at lancere dit eget imperium.
Udført i programmets andet år syntetiserer modulet din læring i programmets første år i forbindelse med etableringen af et innovativt iværksætterprojekt. Denne praktiske vægtning udvider din forståelse af de problemer og udfordringer, der er involveret i dannelsen og driften af nye ventures.
MBA erhvervsforskningsprojektet
Forskningsprojektet er en mulighed for kollaborativ videnproduktion. Du vil blive vejledt gennem processen med at formulere et forretningsproblem – et, vi kan forudse vil opstå, eller som er opstået i forbindelse med din beskæftigelse, travlhed eller mainstream-virksomhed, som du er indehaver af. Du vil blive flyttet til at konceptualisere en tilgang til at løse (eller i det mindste vurdere) dette problem ved at udtænke en metodisk tilgang til at gøre det på en måde, der respekterer forskrifterne og principperne for videnskabelig undersøgelse. Du vil udføre feltarbejdet og skrive dine resultater op i din forskningsrapport og forberede dette hovedstensprojekt til forelæggelse for et panel af eksaminatorer. Når du er færdiguddannet, vil dit navn blive ledsaget af din afhandlingstitel!
Programresultat
Hvad vil du lære?
MBA-pensum er lige så dynamisk som din karriere. Modulindholdet opdateres, og nye moduler er indarbejdet i læseplanen, da markeds- og teknologitendenser ændrer dynamikken i succesfuld forretningspraksis. Den nuværende MBA-pensum for Graduate School of Business and Leadership omfatter ti moduler og en afhandling. Udforsk rullemenuerne for at gøre dig bekendt med hvert moduls overordnede mål og en bred beskrivelse af læringsindholdet.