En driftsleder er ansvarlig for hele produktionscyklussen for varer og tjenester og levering af produktet til kunden.
Operationschefen skal undersøge måder at forbedre tjenesterne og forretningsprocesserne på. Til dette formål overvåger og analyserer lederen dagligt forretningsprocesser, sætter kvalitetsstyrings- og kontrolstandarder, søger efter nye teknologier og hæver den samlede effektivitet.
Målet med kandidatuddannelsen i forretningsadministration i driftsledelse er at skabe et miljø for mellemledere og højtstående ledere og analytikere / konsulenter, hvor de vil være i stand til at lære driftsledelse og dens komponenter for at uddybe teoretisk viden i forretningsbeslutningen -fremstillingsproces og forretningsledelsesinstrumenter, erhverve bedre færdigheder til at vurdere sammenhæng og til at tackle de udfordringer, der er opstået i praksis.
Programmet er orienteret for mellemledere og højtstående ledere og forretningsanalytikere / konsulenter, der har praktisk erfaring.
Karriereindstillinger:
Efter afslutningen vil kandidaterne arbejde som operationsledere og indtage højere stillinger inden for ledelse og forretningsanalytiker / konsultationstjenester. De vil være i stand til at køre projekterne og træffe investeringsbeslutninger. Kandidater vil være i stand til at oprette og styre deres virksomheder.
Læringsresultater:
Efter afslutningen af kandidatuddannelsen vil kandidaten eje generelle og specifikke kompetencer, der er anført nedenfor:
Generelle kompetencer:
kendskab til personlige kvaliteter ved ledelse og kommunikationsinstrumenter;
viden om metoder og teknikker til matematiske og økonomiske analyser;
evne til at identificere problemerne og indstille opgaverne
evne til at prioritere problemer og opgaver
evne til at arbejde i teams og lede teamet;
evne til at planlægge og gennemføre kommunikation.
Specifikke kompetencer:
besidde betydelig og systematisk viden om den grundlæggende sfære inden for forretningsdrift og dens komponenter
evne til at overvåge, analysere, fortolke og forudsige forretningsprocesser;
besidde passende teknikker og information, til at løse komplekse problemer og have en kreativ tilgang.
Kompetencer, der er udviklet i programmet, følger de seks kriterier for det andet niveau for videregående uddannelse, der er fastsat i den nationale kvalifikationsramme:
Viden og forståelse:
Kandidater fra programmet vil have en dybdegående og systematisk viden om området, der gør det muligt for dem at generere nye ideer, anerkende problemløsningstilgange, især:
teoretisk og praktisk viden, der er nødvendig for at træffe forretningsbeslutninger
forståelse af finansiel information, viden om metoder, regler og tilgange til udarbejdelse af regnskaber i overensstemmelse med internationale standarder;
komplet viden om omkostningsstruktur i forretningen;
indgående kendskab til budgetteringsprocesser for de forskellige typer virksomheder;
viden om teoretiske og praktiske metoder til at træffe beslutninger, der vil føre til en øget værdi af virksomheden;
viden om teoretiske og praktiske metoder til evaluering af investeringsprojekter;
forståelse af metoderne til markedsføringskoncepter i processen med forretningsstyring og viden om planlægning af markedsføringstaktik;
indgående kendskab til taktiske og strategiske ledelsesemner;
forståelse af kompleksitet, typologi og karakter af forretningstransaktioner;
grundlæggende viden om principperne for forvaltning af menneskelige ressourcer
viden om service- og fremstillingsoperationer, design, planlægning, kontrol og forbedringsteknikker
kendskab til de forskellige faktorer, der påvirker beslutningstagningen
forståelse af vigtigheden af de matematiske modeller i beslutningsprocessen
kendskab til principperne i udvikling af nyt produkt og relaterede processer
viden om teknikker til fremstilling og rumplanlægning;
forstå vigtigheden af statistisk kontrol af kvalitetsstyring og processer
kendskab til grundlæggende aspekter af rækkevidde;
viden om kvalitetsstyringsprincipper
kendskab til forskellige forskningsmetoder.
Anvendelse af viden til praksis:
Kandidaten vil handle i et nyt, uforudset og tværfagligt miljø; søge efter nye og originale måder at løse komplekse problemer på, herunder uafhængig forskning ved hjælp af de nyeste metoder og tilgange. Især vil kandidaten være i stand til at:
træffe de rigtige taktiske eller strategiske beslutninger baseret på omkostningsopgørelserne
oprette operationelle og økonomiske budgetter
evaluere investeringsprojekter
træffe investeringsbeslutninger
planlægge og styre forretningstransaktioner
anvende teorier og begreber markedsføring i praksis
træffe ledelsesmæssige beslutninger vedrørende menneskelige ressourcer
køre og føre hele projektledelsens cyklus;
styre processen med design, planlægning, overvågning og forbedring af service- og produktionsoperationer
anvende modelleringskoncepter i praksis
anvende computersimuleringer og algoritmer i beslutningsprocessen
definere og klassificere målinger af forretningseffektivitet
styre processen med at udvikle kvalitetssystemdesign og bruge værktøjer og instrumenter til kontrol
udføre forskningen.
Evne til at konkludere:
Kandidaten vil være i stand til at basere konklusioner på baggrund af kritisk analyse af komplekse og ufuldstændige oplysninger (herunder nyere forskning); at lave innovativ syntese baseret på de nylige data. Især vil kandidaten kunne:
oprette statistikmodeller og løse praktiske opgaver ved hjælp af disse modeller
en model forretningsopgave i Excel;
forklare og analysere grafisk dynamikken i markedsprocesser;
overvåge, forklare og analysere markedspriserne og andre væsentlige indikatorer
gennemføre matematiske og økonomiske analyser ved hjælp af standard programmeringsværktøjer
evaluere og lave konklusioner af præsentationer og forretningskommunikation
analysere forskellige typer omkostningsopgørelsessystemer
anvende kvantitative og kvalitative færdigheder til at bestemme forskellige ledelsesmæssige eller operationelle problemer
analysere resultaterne og drage passende statistiske konklusioner
analysere teorier om mikro- og makroøkonomi
identificere, evaluere og håndtere finansielle risici
foretage kritisk analyse
foretage en kvantitativ og kvalitativ analyse af kvalitetsstyring
analysere resultaterne af de trufne beslutninger.
Kommunikationsegenskaber
Kandidaten vil kommunikere deres konklusioner, argumenter og forskningsmetoder med det akademiske og professionelle personale på georgiske og fremmedsprog i betragtning af akademiske etiske normer og moderne informations- og kommunikationsteknologi. Især vil kandidaten være i stand til at:
arbejde i teams og lede teamet;
gennemføre kommunikation om forretningstransaktioner;
gennemføre kommunikation om investeringsbeslutninger
styre interpersonelle relationer
kommunikere med investorerne
mestre præsentation og offentlige talefærdigheder.
Evne til at lære
Kandidaten vil uafhængigt gennemføre læringsprocessen, forstå læringsprocessens karakteristika og lave sin strategiske plan. Især vil være i stand til at:
opdater viden regelmæssigt
finde passende kilder og ressourcer.
Værdier
Kandidaten vil være i stand til at evaluere værdier og bidrage til etableringen af nye værdier. Især vil kandidaten:
anerkende og dele ideer på det frie marked
dele principper for privat ejerskab
dele principper for liberalt demokrati
værdsætter forskelle og kulturel mangfoldighed
udføre forretningsaktiviteter med professionelt ansvar
anerkende og dele principper for forretnings- og virksomhedsetik.